Inspekce ze září 2012
Podle inspekce, která v naší škole proběhla ve dnech 25. – 27. září 2012, je podpora osobnosti žáka v naší škole příkladná!
Aby inspekce splnila svůj úkol (hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání poskytovaného naší školou podle našeho školního vzdělávacího programu a hodnocení jeho souladu s právními předpisy) studovala nejen naše dokumenty, ale navštívila i vyučování ve většině tříd naší školy.
A co při výuce inspektoři viděli? Citujeme z inspekční zprávy:
"Ve sledovaných vyučovacích hodinách učitelé volili vhodné organizační formy a metody práce. Převládala efektivní výuka založená na pestrých motivačních aktivitách, na střídání forem a metod vzdělávání. Velmi úspěšně probíhala kooperativní výuka realizovaná ve skupinách s následnou diskuzí a prezentací vlastních výsledků. Škola klade důraz na rozvoj čtenářské gramotnosti s citlivým usměrňováním individuální četby žáků. Velmi zdařile a na vysoké úrovni byla i v nejnižších ročnících využita metodika programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Výuka matematiky je u mladších žáků vedena metodou Milana Hejného. Sebehodnocení bylo založeno na práci s chybou a účinné zpětné vazbě. Žáci komunikovali na úrovni přiměřené jejich věku, v hodinách vládla pozitivní atmosféra a aktivní přístup žáků k výuce. Vzdělávání bylo propojeno s životními situacemi, uplatňovaly se mezipředmětové vztahy. Vyučující slovně posuzovali výkony žáků, při hodnocení se řídili předem dohodnutými kritérii a pravidly klasifikačního řádu. Materiální podpora výuky byla na vysoké úrovni, vyučující účelně využívali didaktickou techniku, pestré učební pomůcky a podpůrné materiály. Při výuce všech předmětů mají vyučující k dispozici interaktivní tabule, projekční zařízení ve spojení s počítači. Cizojazyčné vzdělávání je zaměřeno na zvládnutí běžných komunikačních situací, získávání informací z různých zdrojů a porozumění běžným textům. Od prvního ročníku je vyučován anglický jazyk, druhým povinným jazykem od 7. třídy je jazyk německý. Cizí jazyky žáci využívají v praktických činnostech, ve styku se zahraničními hosty..."
V závěru inspekční zprávy jsou shrnuty poznatky inspekce do těchto formulací:
„Ve sledovaném období škola výrazně zlepšila předpoklady ke vzdělávání v materiální oblasti.
Personální podmínky jsou na požadované úrovni a přispívají k úspěšné realizaci vzdělávacího programu a k dobré připravenosti žáků.
Škola umožňuje žákům rovný přístup ke vzdělávání, v jeho průběhu i při jeho ukončování. Školní poradenství, zajištění prevence a bezpečnosti žáků při vzdělávání jsou promyšlené a účinné. Škola systematicky rozvíjí osobnost žáků a na požadované úrovni pečuje o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Aktivity školy směřují k naplňování ŠVP, smysluplně a v souvislostech podporují realizaci záměrů školy.
Systém hodnocení a kontroly napomáhá naplňovat strategii školy a plnit stanovené cíle.
Zdroje financování, jimiž škola v hodnoceném období disponovala, umožnily vytvořit optimální podmínky k realizaci ŠVP. Škola určovala priority podle svých rozpočtových možností.
Podpora osobnosti žáka je příkladná, zaměřuje se na jeho individuální rozvoj.
Jako promyšlené a inovativní lze hodnotit oblasti: organizace výuky, systém DVPP a metodické pomoci učitelům.
Získané finanční a materiální prostředky pomáhají naplňovat cíle a přispívají k vytváření pozitivního klimatu ve škole.“
Chcete-li se seznámit s celou inspekční zprávou, přečtěte si přílohu.