Osnovy Člověk a zdraví
Důraz na tuto vzdělávací oblast v našem školním vzdělávacím programu je dán tím, že zdraví chápeme jako jednu z nejdůležitějších hodnot, k nimž má vzdělávání na naší škole směřovat. To se odrazilo již v minulosti v pojetí našeho koncepčního programu rozvoje školy Kvalita, zdraví, přitažlivost, v němž jeden z jeho ústředních pojmů „zdraví“ vyjadřuje naši dlouhodobou péči věnovanou vytváření podmínek pro rozvoj všech složek zdraví každého žáka i zaměstnance školy i zdravému vztahu školy k jejímu okolí a ke světu. Tento program rozvoje naší školy jsme později transformovali v projekt podpory zdraví, prostřednictvím něhož jsme se od roku 2001 zapojili do celonárodní sítě škol podporujících zdraví.
Zdraví při tom chápeme holisticky jako individuální pocit pohody (tělesné, duševní, sociální a duchovní) a zároveň jako optimální vztahy v užší komunitě i udržitelný stav světa. Zdraví tedy v našem pojetí není pouze cílem, k němuž vzdělávání na naší škole směřuje tím, že žáci získávají potřebné poznatky, způsoby chování (dovednosti a návyky) a postoje, ale i hodnotou, v souladu s níž se snažíme na naší škole kultivovat veškeré podmínky vzdělávání (věcné, sociální i organizační) i procesy, které tu probíhají.
Realizace vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (samozřejmě ve spojení s realizací dalších vzdělávacích oblastí a průřezových témat i s celou organizací života školy) směřuje k naplnění jednoho ze základních vzdělávacích cílů: žák naší školy se v průběhu školní docházky učí aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný.
Oblast Člověk a zdraví realizujeme prostřednictvím oborů Výchova ke zdraví (na 1. stupni v rámci předmětu Člověk a jeho svět a na 2. stupni prostřednictvím speciálního předmětu Výchova ke zdraví s jednohodinovou dotací ve všech ročnících 2. stupně) a oboru Tělesná výchova (ve stejnojmenném předmětu Tělesná výchova s dvouhodinovou dotací ve všech ročnících 1. i 2. stupně). Význam vzdělávací oblasti Člověk a zdraví je posílen i jednohodinovými volitelnými předměty zařazenými do našeho školního učebního plánu: v 7. ročníku si žáci mohou vybrat předmět Kurz 1. pomoci či Sportovní činnosti, v 8. a 9. ročníku je podle zájmu chlapcům nabízen volitelný předmět Míčové hry, děvčatům volitelný předmět Sportovní hry.
Soubory ke stažení
- 04810_ch_vkz.pdf
- 04811_vkz_6.pdf
- 04812_vkz_7.pdf
- 04813_vkz_8.pdf
- 04814_vkz_9.pdf
- 04820_ch_tv.pdf
- 04821_tv_1_a_2.pdf
- 04822_tv_3.pdf
- 04823_tv_4_a_5.pdf
- 04824_tv_6.pdf
- 04825_tv_7.pdf
- 04826_tv_8.pdf
- 04827_tv_9.pdf
- 04831_sc__7.pdf
- 04840_sc__ch.pdf
- 04840_k1p__ch.pdf
- 04841_k1p_7.pdf
- 04860_mh__ch.pdf
- 04861_mh__89.pdf