Výroční zpráva za rok 2009/2010
Naše práce ve školním roce 2009/2010 byla značně ztížena rekonstrukcí školy probíhající od předchozích prázdnin po celý školní rok. Po celou dobu jsme důsledně dodržovali zásadu, že stavba musí být oddělena od prostorů výuky, a díky velmi dobré kázni našich žáků i za pomoci doporučení organizace Prevent Morava proběhla celá akce bezpečně a bez větších problémů.
Přes všechny těžkosti spojené s probíhající rekonstrukcí školy se nám dařilo plnit všechny důležité úkoly z oblasti výchovně vzdělávací práce. Pokračovali jsme v promyšleném zavádění našeho školního vzdělávacího programu s názvem Učící se škola v 1., 2., 3. a 6., 7. a 8. ročníku. Vedle rozvoje pro nás zcela nových prvků (v 3. ročníku jsme letos poprvé učili integrovaný předmět „člověk a jeho svět“, kde jsme využívali našich bohatých zkušeností z výuky „prvouky“, v 8. ročníku jsme poprvé vyučovali povinně pro všechny žáky němčinu a zkušenosti z „rodinné výchovy“ jsme transformovali do výuky „výchovy ke zdraví“) jsme pokračovali v rozvoji toho, co jsme začali v letech minulých. Ať už to byla práce s novými žákovskými knížkami umožňujícími sebehodnocení úrovně vybraných dovedností vedoucích k osvojení si klíčových kompetencí nebo promyšlenější práce s týdenními plány, které jsme ponechali pro žáky 6. a 7. ročníku.
Pokračovali jsme rovněž v realizaci školního systému týdenních výjezdů našich žáků, který jednoznačně přináší zlepšení klimatu v jednotlivých třídách i v celých ročnících, což se následně odráží v kvalitě vzdělávání. A tak se 46 šesťáků účastnilo adaptačního pobytu v Trojanovicích, většina sedmáků se účastnila tradičního lyžařského zájezdu, téměř všichni osmáci se účastnili týdenního turistickomediálního kurzu a deváťáci, ač ještě nepracovali podle našeho školního vzdělávacího programu, vyjeli na pětidenní turistickopoznávací výlet do Českého krasu a Prahy. Přestože konečnou optimální podobu systému podobných výjezdů pro žáky 1. stupně teprve hledáme, absolvovali naši žáci letos dvě školy v přírodě (první I.B a IV.B a druhou I.A a obě druhé třídy). Kromě toho vyjeli letos zájemci ze 7. až 9. ročníku na zájezd do Anglie a byli zorganizovány jednodenní zájezdy do Osvětimi (pro žáky 9. ročníku) a Prahy (pro žáky 8. ročníku).
Život školy obohatila rovněž účast ve výukových projektech. Spolu s již tradičním partnerem ZŠ Hurbanova ve slovenském Martinu a novou spřátelenou školou Lucase Cranacha v německé Gotze jsme začali plnit úkoly v projektu „Zdraví pro Evropu“ programu Comenius. Jeho hlavním cílem je vzájemné poznání se dětí z těchto zemí a rozvoj jejich komunikačních dovedností v němčině. Na rozvoj dovedností komunikovat v cizích jazycích je zaměřen i městský projekt „Cizí jazyky – otevřené dveře do EU“. Vyvrcholením jeho prvního roku byla celoměstská soutěž, jíž se v angličtině účastnili všichni naši žáci 6. až 9. ročníku a v němčině všichni sedmáci a osmáci a ti žáci 9. ročníku, kteří se němčině učili jako volitelnému předmětu. Nejúspěšnějších 16 žáků naší školy pak za odměnu vycestovalo do Berlína či do Anglie.
Přes ztížené podmínky jsme letos uskutečnili řadu dalších tradičních větších aktivit. Již potřetí jsme pro většinu budoucích prváků a jejich rodičů zorganizovali po zápisech do prvních tříd projekt Nanečisto. Tradiční celoškolní projektový den napříč školou jsme tentokráte zaměřili na jinakost a multikulturalitu. Rozvíjeli jsme dále naše charitativní aktivity, jejichž nejzřetelnějším výrazem byl charitativní den na podporu našeho adoptovaného syna Daniela Kamanziho z Ugandy. Deváťáci se na Den učitelů již tradičně zapojili do vyučování ve třídách 1. stupně a ke konci školního roku již podruhé připravovali své absolventské práce, které pak prezentovali před hojným publikem složeným z učitelů, spolužáků i rodičů.
Na konci školního roku pak proběhly v souladu s naším systémem hodnocení pedagogů rozhovory zaměřené mimo jiné i na plnění jejich cílů pedagogického rozvoje.
Celý školní rok je tedy přes ztížené podmínky možno hodnotit jako velmi úspěšný.
Celá výroční zpráva o činnosti v tomto školním roce je k dispozici v příloze.