Výroční zpráva za rok 2010/2011
Školní rok 2010/2011 jsme zahájili slavnostně. V pondělí 6. září jsme po ukončení projektu rekonstrukce a modernizace naší školy včleněného do Integrovaného programu rozvoje města (který byl hrazen z Regionálního operačního programu, tedy z prostředků Evropské unie, a z prostředků města Karviné) přivítali kromě žáků i hosty, mezi nimiž byli jak reprezentanti firem, které se na této velké akci podílely, tak představitelé města v čele s jeho primátorem.
Pro širokou rodičovskou veřejnost a bývalé pracovníky i žáky školy, kteří se nemohli slavnostního otevření školy účastnit, jsme posléze zorganizovali v sobotu 9. října den otevřených dveří, při němž si mohli všichni hosté rekonstruovanou školu prohlédnout, zapojit se do zajímavých aktivit, které pro ně byly připraveny v jednotlivých odborných učebnách, a také shlédnout kulturní program v nové (druhé) tělocvičně. Na přípravě a realizaci této akce se podílelo 26 pedagogů školy.
Činnost školy byla v průběhu celého školního roku ovlivněna naším intenzívním zapojením do aktivit projektu Pomáháme školám k úspěchu. Jejich cílem bylo napomoci naší škole ke kvalitnější individualizaci výuky. Poskytovaná projektová podpora byla koordinována zkušenou konzultantkou, jež byla všem pedagogům ve škole nápomocna dva a někdy i tři dny v každém týdnu. Velkou pomocí byla činnost čtyř asistentek pedagoga (s polovičním úvazkem), které se od počátku školního roku velmi rychle zapojily do přímé práce ve třídách. Vedle této personální podpory a podpory materiální (každý pedagog školy dostal jako součást tzv. učitelských kufříků potřebný spotřební materiál a také mu byl zapůjčen notebook, začali jsme připravovat nové webové stránky školy) přišel projekt s významnou pomocí metodickou. Celý pedagogický sbor se účastnil v přípravném týdnu roku 2010/2011 úvodního třídenního výjezdu a posléze dvou dvoudenních seminářů k typologii MBTI a jejímu využití ve výuce. Toto vzdělávání i podněty ze čtyř společných jednání týmů naší a spřátelené školy v Praze – Kunraticích vedly k nastartování intenzívního pedagogického sdílení uvnitř školy – učitelé se začali mnohem více než v minulých letech vzájemně navštěvovat ve svých hodinách, tři pedagogové zorganizovali pro větší počet kolegů i několik otevřených hodin, na nichž prezentovali nosné metodické postupy. V druhé polovině roku se pak celý sbor velmi aktivně zapojil do společné přípravy Projektu pedagogického rozvoje školy, v němž jsou nadefinovány pedagogické cíle školy pro nejbližší období s výhledem do ukončení projektu v roce 2014/2015. Všechny tyto aktivity projektu byly úzce provázány s každodenní činností školy, kde jsme letos ve všech třídách (s výjimkou 5. ročníku) pracovali v souladu s naším školním vzdělávacím programem, jehož název Učící se škola dostal díky činorodému projektovému dění nový obsah.
Spolupráce s naší partnerskou projektovou základní školou z Kunratic přinesla i vzájemné návštěvy týmů škol v rámci projektu Cesta ke kvalitě, které byly zaměřeny na vzájemné sdílení postupů a inspiraci v oblasti autoevaulace školy. Druhým rokem jsme pokračovali v městském projektu Cizí jazyky – otevřené dveře do Evropské unie, díky němuž vycestovalo 9 našich žáků do Berlína a 6 do Anglie. Po prosincové návštěvě skupiny našich učitelů a žáků v německé Gotze jsme byli v dubnu hostiteli učitelům a žákům z partnerských škol Hurbanova ve slovenském Martině a Lucase Cranacha v německé Gotze v projektu Comenius – Fit pro Evropu. Koncem školního roku jsme se pak zapojili do přípravy městského projektu k rozvoji přírodovědných předmětů a připravili jsme projekt Naše cesta k rozvoji gramotnosti, který začneme díky podpoře z programu Peníze EU do škol realizovat od příštího školního roku.
Uběhlý školní rok byl naplněný i dalšími aktivitami. V listopadu jsme zorganizovali již tradiční charitativní jarmark, jehož výtěžek byl věnován našemu adoptovanému synu do Ugandy. Počátkem prosince jsme byli organizátory celostátního setkání škol podporujících zdraví Učíme se navzájem, které bylo ve zpětných vazbách účastníků vysoce oceněno. V rámci tohoto setkání připravilo 13 našich učitelů své náslechové hodiny a pak po dva dny běžely inspirativní vzdělávací semináře. V únoru se u nás konala okresní žákovská konference na téma Holocaust a jeho odkaz zakončená hodinami vedenými žáky našich devátých tříd. Této dějepisné akci předcházel již tradiční projekt Příběhy bezpráví určený deváťákům s komentovaným promítáním filmu Postavení mimo hru o uvěznění hokejistů z československého národního týmu v 50. letech XX. století a s následnou besedou s pamětnicí těchto událostí. Na konci května jsme pak byli hlavními iniciátory a organizátory charitativní akademie, v níž pod názvem Karvinské děti pomáhají vystoupili zástupci naprosté většiny karvinských základních škol. Výtěžek této akce putoval za dvěma potřebnými karvinskými dětmi, které vybrali žáci zúčastněných škol.
Naše aktivita se projevila i organizací stáže ředitelů škol kraje a setkání ekonomek základních škol města Karviné.
V průběhu roku jsme pokračovali v realizaci systému výjezdů našich žáků, zorganizovali jsme spoustu dalších celoškolních projektů a akcí. Konec roku byl pak ve znamení přípravy absolventských prací deváťáků a jejich veřejných prezentací a obhajob.
Školní rok 2010/2011 je možno chápat jako úspěšný školní rok, v němž jsme nastartovali náš další rozvoj.
Pokud se chcete dozvědět o tomto roce více, přečtěte si celou výroční zprávu, kterou najdete v příloze.