Výroční zpráva za rok 2013/2014
Školní rok 2013/2014 můžeme charakterizovat jako velmi úspěšný rok. Dařilo se nám v něm zvýšit počet vyučovacích hodin, kde se žáci skutečně učili, kde nešlo o pouhé předávání informací, kde sami aktivně přemýšleli, o svých nápadech spolu diskutovali, bádali, přicházeli při tom na různá originální řešení, nové poznatky sami dobývali z psaných lineárních i nelineárních textů.
Tento školní rok byl již čtvrtým rokem naší realizace projektu Pomáháme školám k úspěchu, který iniciovala a financuje THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových, v němž jsme jednou ze dvou pilotních škol. Cíl tohoto projektu – aby každý žák školy dosahoval svého osobního maxima a aby se uměl učit – plně koresponduje s vizí školy, takže cesta k naplňování cílů projektu je zároveň cestou ke kvalitní, zdravé a přitažlivé učící se škole, kterou se chceme postupně stát.
V rámci tohoto projektu jsme v průběhu roku pracovali v souladu s inovovaným Projektem pedagogického rozvoje školy, kde jsme kromě náročných úkolů z oblastí rozvoje školy vytýčených v minulých letech zaměřili naše úsilí na zdokonalování procesů hodnocení žáků (zejména formativního). V této činnosti jednotlivým pedagogům pomáhala jak pedagogická konzultantka, tak tři interní mentorky. V průběhu roku učitelé často využívali i vzájemných náslechů a otevřených hodin, na něž pozvalo své kolegy několik učitelů. Kvalitní individualizaci výuky napomáhala i hojně využívaná spolupráce dvou pedagogů (buď formou párové výuky či asistentské výpomoci). V rámci projektu jsme dále rozvíjeli naši spolupráci s dalšími projektovými školami.
Kvalitu našeho vyučování jsme prezentovali v rámci „minikonference“ Aktivní metody učení, kterou jsme k 10 letům existence Krajského vzdělávacího a informačního centra Nový Jičín organizovali s touto institucí v naší škole. Více než 100 jejích účastníků mohlo nejdříve na plenárním setkání vyslechnout slova hostů (např. náměstkyně hejtmana našeho kraje paní Palkové, vedoucí odboru rozvoje magistrátu našeho města paní Šrámkové, zástupců ministerstva školství pana Pohořelého i zástupce České školní inspekce a samozřejmě ředitele KVIC pana Habrnála) a vystoupení expertů (J. Strakové, J. Kargerové, H. Košťálové a M. Šlapala), kteří hovořili jednak o vizích rozvoje školství, jednak o formách účinné podpory učitelům. Nejvíce oceňovanou částí „minikonference“ bylo 14 otevřených hodin v naprosté většině tříd naší školy a jejich následný rozbor a po obědě vzdělávací workshopy. Celá akce měla velmi pozitivní ohlas, ve zpětných vazbách se opakovala ocenění kvalitě práce naší škole.
Naše škola pokračovala v aktivní činnosti i v dalších projektech. V ukončovací fázi projektu Naše cesta k rozvoji gramotnosti (v rámci programu MŠMT EU peníze do škol) jsme se zaměřili na tvorbu digitálních učebních materiálů a realizovali jsme výběrové řízení na potřebné vybavení novou ICT. Od tohoto roku jsme spolupracovali se SŠSaT v Karviné v projektu NatTech Podpora přírodovědnému a technickému vzdělávání v Moravskoslezském kraji. Díky tomuto projektu a zejména díky projektu Přírodní vědy pro každého a bez překážek vycestovali např. naši žáci 2. stupně na mnoho zajímavých, zpravidla dvoudenních exkurzí. Vedle nich jsme i letos realizovali systém výjezdů – žáci všech tříd 2. – 5. ročníku absolvovali školy v přírodě, šesťáci prožili stmelovací kurz, sedmáci lyžařský kurz, osmáci turisticko-mediální kurz a deváťáci týdenní turisticko-poznávací výjezd spojený s plavbou po Berounce a návštěvou Prahy. Kromě toho byli deváťáci i na třídenním stmelovacím kurzu na počátku školního roku, který jsme zorganizovali společně s partnerskou školou z Horky nad Moravou, a ke konci školního roku na vzdělávacím zájezdu do Osvětimi. Prváci zase jezdili v jednom únorovém týdnu lyžovat do Bukovce.
Školní rok 2013/2014 byl naplněný mnoha dalšími (vesměs tradičními) aktivitami: zorganizovali jsme charitativní jarmark, jehož výtěžek byl věnován našemu adoptovanému synu do Ugandy; projekt, v němž deváťáci učili žáky nižších ročníků a spoustu dalších aktivit, úspěšně jsme propojili tradiční projektový den napříč školou s prvním ročníkem akce Českého olympijského výboru Celé Česko sportuje, kde jsme díky vítězství mezi školami střední velikosti získali šek na koupi sportovního vybavení v hodnotě 30 000,- Kč. Koncem školního roku jsme zorganizovali již 5. ročník charitativního koncertu Karvinské děti pomáhají a konec roku byl ve znamení přípravy absolventských prací deváťáků a jejich veřejných prezentací a obhajob.
V letošním školním roce jsme se úspěšně zaměřili na zlepšení situace v oblasti absence, kde jsme se po loňských problémech dostali nazpět do nízkých čísel.
Naše SWOT analýza na konci školního roku nám ukázala, že bychom nyní měli zaměřit pozornost na zajištění lepší informovanosti rodičovské i širší veřejnosti o tom, jak kvalitní výuka v naší škole probíhá a co vše naše škola svým žákům nabízí.
Celou výroční zprávu si můžete přečíst v příloze.