Výroční zpráva za rok 2015/2016
Pro činnost školy mělo ve školním roce 2015/2016 zásadní význam rozhodnutí zřizovatele, kdy usnesením Zastupitelstva města Karviná došlo s účinností k 1. 1. 2016 ke sloučení Základní školy, Mendelova s Mateřskou školou Slovenská 2872 (U Modrého Slona) a Mateřskou školou Žižkova (s adresou Karviná – Hranice, ul. Divišova 2806/2). Nástupnickou organizací se stala Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Karviná, příspěvková organizace.
Tato organizační změna samozřejmě vyžadovala spoustu přípravných kroků a jednání pokračovala i v průběhu celého školního roku. Složitost tohoto procesu byla zesílena i tím, že obě mateřské školy zapsaly pro příští školní rok významně méně dětí, než je opouští, což s sebou přineslo potřebu zajistit vedle nového organizačního zajištění vyplývajícího ze sloučení těchto tří původně samostatných subjektů i přípravu dalších organizačních a personálních změn vyvolaných předpokládaným snížením výkonů.
Všechny tyto změny byly vedeny snahou zajistit na jedné straně postupné sbližování všech součástí školy a posilování jejich týmové spolupráce, na druhé straně však zachování jejich potřebné autonomie při jejich výchovné a vzdělávací činnosti. Všechny tři tedy pracovaly na základě svých stávajících školních vzdělávacích programů.
V ZŠ Mendelova pokračoval v tomto školním roce přechod k inovovanému školnímu vzdělávacímu programu platnému od 1. 9. 2014, podle něhož jsme vyučovali v 1., 2., 6. a 7. ročníku. K významnějším změnám tu došlo v učebním plánu pro 6. ročník a 7. ročník, kde jsme oproti předcházejícímu ŠVP z roku 2007 navýšili počet hodin matematiky o jednu (v 6. ročníku jsme ubrali hodinu pracovních činností a v 7. ročníku hodinu informatiky) a zpřesnili očekávané výstupy jednotlivých oborů.
V obou mateřských školách pracovali v souladu s jejich vzdělávacími programy (v MŠ Slovenská s názvem Modrý slon, v MŠ Žižkova Má-li něco býti v mysli, musí nám to projít smysly).
Pro činnost školy bylo významné i to, že získala k datu 22. září 2015 akreditaci MŠMT jako vzdělávací centrum a díky tomu zorganizovala několik vzdělávacích akcí pro pedagogy z celé republiky. Největší z nich byl celodenní festival pedagogické inspirace s názvem Didactica Magna, jehož se zúčastnilo téměř 200 pedagogů z celé republiky.
Tímto způsobem chce škola předávat své zkušenosti, které získala v průběhu pětileté realizace projektu Pomáháme školám k úspěchu, který iniciovala a financuje THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových, v němž byla vedle ZŠ v Praze Kunraticích jednou ze dvou prvních pilotních škol. Ačkoliv ostrá fáze tohoto projektu pro školu skončila, škola pokračuje dále v nastoupené cestě. Jednotliví pedagogové si vytvářejí své individuální plány osobního pedagogického rozvoje, škola na každý rok vytváří a realizuje svůj plán pedagogického rozvoje, kde je kladen důraz na rozvoj jednotlivých gramotností. Škola dále spolupracuje s partnerskými školami, které jsou v síti škol projektu. To, aby byla udržena kvalita, které díky projektu škola dosáhla, je i nadále zajištěno možností čerpat nemalou finanční podporu.
Škola se rovněž zapojila do projektu výzvy MŠ č. 56, kde jsme se účastnili jednak části týkající se zavádění a zkvalitňování dílen čtení, jednak do aktivit zvyšujících kvalitu výuky cizích jazyků. Jejich vyvrcholením byl zájezd našich nejstarších žáků do Londýna.
Veškerá činnost školy, o níž pojednává tato zpráva v dalších kapitolách, směřovala k postupnému naplňování vize kvalitní, zdravé a přitažlivé učící se školy, kterou se chceme postupně stát.
Celou výroční zprávu si můžete přečíst v příloze.