Výroční zpráva za rok 2017/2018
Dne 11. září 2018 projednala školská rada naší školy Výroční zprávu o činnosti Základní školy a Mateřské školy Mendelova, Karviná za školní rok 2017/2018 a schválila ji.
Celou zprávu si můžete přečíst v příloze.
Ve školním roce 2017/2018 jsme ve škole usilovali o navýšení hodin, kde se žáci skutečně učili, kde nešlo o pouhé předávání informací, kde sami aktivně přemýšleli, o svých nápadech spolu diskutovali, bádali, přicházeli při tom na různá originální řešení, nové poznatky sami získávali z psaných lineárních i nelineárních textů. Soustředili jsme se při tom na rozvoj formativního hodnocení celého procesu učení.
Na možnosti a strategie formativního hodnocení byl zaměřen i náš Festival pedagogické inspirace Didactica Magna, kde jsme účastníkům modelovali jeho možnosti v otevřených hodinách a na formativní hodnocení jsme zaměřili i nabízené workshopy. projektu Pomáháme školám k úspěchu. Zlepšování našich dovedností v této oblasti jsme se věnovali i v průběhu našich Dní pro rozvoj školy.
Festival pedagogické inspirace Didactica Magna je nejviditelnější součástí naší aktivní účasti v projektu Pomáháme školám k úspěchu, který iniciovala a financuje THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových (v němž byla naše škola vedle ZŠ v Praze Kunraticích jednou ze dvou prvních pilotních škol). Ačkoliv jsme již třetím rokem mimo ostrou (pětiletou) fázi tohoto projektu, pokračujeme dále v rozvoji aktivit, které jsme v uplynulých letech nastartovali. Cenné je pro nás, že stále můžeme velmi úzce spolupracovat s kolegy z rodiny těchto škol – letos jsme se účastnili několika sdílení účastnických škol, ale většina našich pedagogů se účastnila i velkého Festival pedagogické inspirace v Praze – Kunraticích, mnozí z nich i v roli lektorů. To, aby byla udržena kvalita, které díky projektu škola dosáhla, je i nadále zajištěno možností čerpat nemalou finanční podporu. Kromě toho jsme byli zapojeni i do aktivit projektu Čtenářské školy.
Kromě rozvoje čtenářství jsme se i nadále zaměřovali na kvalitativní změnu ve výuce matematiky, kde jsme letos poprvé učili v intencích tzv. Hejného matematiky ve všech třídách školy, na rozvoj komunikačních dovedností v angličtině, a to i s pomocí zapojení rodilých mluvčích do výuky, i na rozvoj badatelské výuky..
V průběhu celého školního roku jsme ve škole realizovali aktivity našeho projektu Od dvou do patnácti (let), který jsme podali v rámci tzv. šablon pro ZŠ a MŠ hrazeného z evropských finančních prostředků.
I základní škola i mateřské školy žily bohatým životem. V ZŠ Mendelova pokračoval v tomto školním roce přechod k inovovanému školnímu vzdělávacímu programu platnému od 1. 9. 2014, podle něhož jsme vyučovali ve všech třídách kromě 5.. ročníku. V obou mateřských školách pracovali v souladu s jejich vzdělávacími programy (v MŠ Slovenská s názvem Modrý slon, v MŠ Žižkova Má-li něco býti v mysli, musí nám to projít smysly).
Veškerá činnost školy, o níž pojednává tato zpráva v dalších kapitolách, směřovala k postupnému naplňování vize kvalitní, zdravé a přitažlivé učící se školy, kterou se chceme postupně stát.
Celou výroční zprávu si můžete přečíst v příloze.