Výroční zpráva za rok 2008/2009
Ačkoliv jsme tento rok vnímali jako rok velkých očekávání, jelikož jsme s netrpělivostí čekali, zda bude přijat projekt modernizace a přístavby naší školy, život ve škole postupoval stále dál zavedenými cestičkami. Proto můžeme školní rok 2008/2009 chápat jako další z úspěšných roků naší cesty ke kvalitní, zdravé a přitažlivé škole.
Ve školním roce 2008/2009 jsme druhým rokem pokračovali ve výuce podle našeho vlastního školního vzdělávacího programu nazvaného Učící se škola, který jsme realizovali ve třídách 1., 2., 6. a 7. ročníku.
Na 1. stupni to znamenalo mimo jiné i to, že jsme vedle 1. ročníku zahájili i v 2. ročníku výuku povinné angličtiny (1 hodina týdně). Na 2. stupni jsme pak poprvé začali od 7. ročníku povinně vyučovat všechny žáky němčině a žákům jsme dali volbu volitelného předmětu z nabídky připravené v ŠVP. Ve třídách 6. a 7. ročníku jsme zachovali i ty prvky, které se nám v loňském roce osvědčily – ať už to bylo používání vlastních žákovských knížek obsahujících i sebehodnocení dosažené úrovně dovedností vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí nebo připravování týdenních plánů pro třídy těchto dvou ročníků. Efektivními moderními metodami ovšem pedagogové pracují nejen ve třídách pracujících v souladu se školním vzdělávacím programem, což ocenili i učitelé ZŠ Koperníkova z Třince, kteří se přijeli hromadně podívat na pedagogickou práci naší školy.
Velký význam pro úspěšnou realizaci našeho školního vzdělávacího programu a zkvalitňování klimatu ve škole má systém týdenních výjezdů našich žáků. Téměř všichni šesťáci se tak účastnili úspěšného adaptačního pobytu v Řece, který jsme – poučeni programem z loňského roku připraveným profesionální outdoorovou organizací – připravili i realizovali vlastními silami, sedmáci se účastnili tradičního lyžařského zájezdu, ovšem tentokráte v nebývale hojném počtu, a všichni osmáci, ač ještě podle našeho vzdělávacího programu nepracovali, se účastnili kvalitního týdenního turisticko mediálního kurzu. Jako ověřování aktivit naplánovaných v našem programu můžeme vnímat i pětidenní turisticko poznávací výlet našich deváťáků do Českého krasu a Prahy. Systém podobných výjezdů pro žáky 1. stupně teprve hledáme. Jeho významnou zkouškou byla letos škola v přírodě pro žáky 2. a 5. ročníku.
I další větší aktivity se skládají do promyšleného systému. Počátek školní docházky žákům i jejich rodičům může usnadnit účast v projektu Nanečisto, jehož se letos – v 2. roce jeho realizace účastnila většina dětí zapsaných do našich prvních tříd. A zakončení školní docházky formou přípravy a prezentace absolventských prací, jak jsme je letos v 9. třídách poprvé vyzkoušeli, se ukázalo rovněž jako velmi přínosné. Úspěch této aktivity se jistě promítl i do nebývale příjemného a emočního rozloučení se se školním rokem, které – jak už bývá tradicí – pro své spolužáky z 2. stupně připravili právě žáci devátých tříd. Úspěšně proběhly i tradiční celoškolní projekty – Den napříč (tentokrát napříč profesemi), charitativní den na podporu našeho adoptovaného syna Daniela Kamanziho z Ugandy i Den učitelů, kdy deváťáci vyučovali jednu nebo i dvě hodiny ve třídách 1. stupně. Do života školy se významně zapsali i zájezdy žáků do Vídně a do Anglie a spousta dalších aktivit.
Úspěchem školy bylo přijetí projektu Time and Perseverance Drive Snails to Jerusalem. (Čas a vytrvalost dovedou hlemýždě do Jeruzaléma) v rámci rozvojového programu Podpora výuky cizích jazyků ve školách v roce 2008 vyhlášeného ministerstvem školství. Cíle projektu – vytvořit materiální podmínky pro rozvoj čtení textů v originálu ve výuce anglického jazyka a prostřednictvím plánovaných aktivit namotivovat žáky k této činnosti – byly splněny, vždyť i po ukončení aktivit projektu žáci četli anglické texty nejen přímo ve výuce, ale i ve dvou nově pracujících kroužcích. Je jen škoda, že – podle našeho názoru rovněž výborně připravený – projekt k rozvoji čtenářství nebyl přijat.
Na konci školního roku pak proběhly v souladu s novým systémem hodnocení pedagogů rozhovory zaměřené mimo jiné i na plnění jejich cílů pedagogického rozvoje.
Celý školní rok je tedy možno hodnotit jako velmi úspěšný.
Chcete-li se seznámit s celou Výroční zprávou za tento rok, čtěte přílohu.