Výroční zpráva za rok 2012/2013
Školní rok 2012/2013 byl třetím rokem naší realizace projektu Pomáháme školám k úspěchu, který iniciovala a financuje THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových, v němž jsme jednou ze dvou pilotních škol. Cíl tohoto projektu – aby každý žák školy dosahoval svého osobního maxima a aby se uměl učit – plně koresponduje s vizí školy, takže cesta k naplňování cílů projektu je zároveň cestou ke kvalitní, zdravé a přitažlivé učící se škole, kterou se chceme postupně stát.
V rámci tohoto projektu jsme pracovali v souladu s inovovaným Projektem pedagogického rozvoje školy, kde jsme druhým rokem pokračovali v rozvoji oblastí výchova k zodpovědnosti, plánované a realizované kurikulum, čtenářská gramotnost a školní družina. Oproti loňsku jsme naši činnost zaměřili mnohem výrazněji na rozvoj našeho (psaného i realizovaného) kurikula v jednotlivých vzdělávacích oborech, kde jsme usilovali o propojení práce se vzdělávacími cíli, s důkazy o učení a s vyhodnocováním jejich kvality, často prostřednictvím kriteriálního hodnocení.
V této složité pedagogické činnosti mohli učitelé využívat dva až tři dny v týdnu podpory ze strany zkušené pedagogické konzultantky či každý den pomoci dvou interních mentorek, které k tomu měly vytvořeny vhodné podmínky, poněvadž díky projektu měly snížený svůj učitelský úvazek. V průběhu roku dále využívali i vzájemných náslechů v minitýmech a otevřených hodin, na něž pozvalo své kolegy několik učitelů. Kvalitní individualizaci výuky napomáhala i hojně využívaná spolupráce dvou pedagogů (buď formou párové výuky či asistentské výpomoci).
Ve výchovné činnosti školy začalo aktivně pracovat školní poradenské pracoviště složené ze školní psycholožky (s půlúvazkem hrazeným z projektu Pomáháme školám k úspěchu a půlúvazkem z projektu MŠMT Rozvoj a metodická podpora školních a školských poradenských služeb – VIP III), výchovné poradkyně, metodičky prevence a koordinátorky pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
S Projektem pedagogického rozvoje školy byly úzce propojeny i plány osobního pedagogického rozvoje, které si vytvářeli a podle kterých po celý rok pracovali všichni pedagogové školy. Jejich plnění bylo na konci školního roku předmětem hodnotících rozhovorů s ředitelem školy. V souladu s těmito plány se učitelé účastnili různých vzdělávacích aktivit; kromě skupinových seminářů a workshopů šlo i o cílenou individuální intervizní a konzultantskou péči ze strany pedagogických odborníků a specialistů (v oblasti individualizace využitím typologie MBTI či při zavádění matematiky podle profesora Hejného do výuky 1. stupně). Všichni pedagogové se pak účastnili dvou celodenních seminářů zabývajících se vytvářením smysluplných vzdělávacích cílů, učitelským rozhodování, slaďováním vzdělávacích cílů, učebních aktivit, důkazů o učení a jejich vyhodnocováním při výuce a podáváním zpětné vazby.
V rámci projektu jsme dále rozvíjeli naši spolupráci s dalšími projektovými školami (ZŠ Praha – Kunratice a ZŠ Horka nad Moravou), někteří naši učitelé se podíleli na natáčení projektových videoučebnic, další se zapojili do ověřování vývojových kontinuí pro rozvoj čtenářské gramotnosti apod. U několika našich pedagogů proběhly náslechové hodiny pro zájemce z našeho regionu, několik pedagogů se věnuje i lektorské činnosti, někteří publikují v pedagogickém tisku.
Naše škola pokračovala v aktivní činnosti i v dalších projektech. Zejména na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti byl zaměřen druhý rok projektu Naše cesta k rozvoji gramotnosti, který jsme realizovali v rámci programu MŠMT EU peníze do škol, díky němuž jsme mohli (prostřednictvím aktivit „individualizace“) půlit týdně jednu hodinu s dílnou čtení a jednu hodinu matematiky ve třídách 2. až 8. ročníku. Naši učitelé vytvořili v jeho rámci i první sady digitálních učebních materiálů. Po celý školní rok pracovali aktivně tři naše učitelky v městském projektu Přírodní vědy pro každého a bez překážek.
To, že se všechny tyto dlouhodobější aktivity promítají do kvality naší výuky, potvrdila již počátkem školního roku školní inspekce, která ve své zprávě vysoce ocenila úroveň školy ve všech sledovaných oblastech, péči o rozvoj osobnosti žáků označila dokonce jako příkladnou.
Školní rok 2012/2013 byl naplněný mnoha dalšími (vesměs tradičními) aktivitami: zorganizovali jsme charitativní jarmark, jehož výtěžek byl věnován našemu adoptovanému synu do Ugandy; realizovali jsme dvoudenní projektový den napříč školou, pokračovali jsme v realizaci systému výjezdů našich žáků – žáci 1. stupně absolvovali dvě školy v přírodě (čtvrťáci spojenou s lyžařským výcvikem), šesťáci prožili stmelovací kurz, sedmáci lyžařský kurz a osmáci turisticko-mediální kurz, část deváťáků se účastnila zájezdu do Vídně; koncem školního roku byli naši učitelé hlavními organizátory charitativního koncertu Karvinské děti pomáhají a konec roku byl ve znamení přípravy absolventských prací deváťáků a jejich veřejných prezentací a obhajob.
Celou výroční zprávu si můžete přečíst v příloze.