Výroční zpráva za rok 2014/2015
Školní rok 2014/2015 byl rokem, kdy jsme začali pracovat s inovovaným školním vzdělávacím programem, kde jsme v učebním plánu pro 6. ročník oproti předcházejícímu ŠVP z roku 2007 navýšili počet hodin matematiky a zpřesnili očekávané výstupy jednotlivých oborů.
Tento rok byl pátým rokem naší realizace projektu Pomáháme školám k úspěchu, který iniciovala a financuje THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových, v němž jsme jednou ze dvou pilotních škol. Cíl tohoto projektu – aby každý žák školy dosahoval svého osobního maxima a aby se uměl učit – plně koresponduje s vizí školy, takže cesta k naplňování cílů projektu je zároveň cestou ke kvalitní, zdravé a přitažlivé učící se škole, kterou se chceme postupně stát.
V rámci tohoto projektu jsme v průběhu roku pracovali v souladu s inovovaným Projektem pedagogického rozvoje školy, kde jsme se zaměřovali na promyšlenější práci s formativním hodnocením a s rozvojem v několika oblastech. Stále usilujeme o to, abychom vedli naše žáky k vlastní zodpovědnosti za učení. Ve výuce jsme zaměřili naši pozornost na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti našich žáků, snažíme se zdokonalovat výuku cizích jazyků a cíleně zavádíme prvky badatelsky orientované výuky. V průběhu roku učitelé často využívali vzájemných náslechů a otevřených hodin, na něž pozvalo své kolegy několik učitelů. Kvalitní individualizaci výuky napomáhala i hojně využívaná spolupráce dvou pedagogů (buď formou párové výuky či asistentské výpomoci). V rámci projektu jsme dále rozvíjeli naši spolupráci s dalšími projektovými školami.
Kvalitu našeho vyučování jsme prezentovali v rámci „minikonference“ Aktivní metody učení zaměřené na rozvoj čtenářství, kterou jsme v naší škole rámci projektu Spirála zorganizovali společně s Krajským vzdělávacím a informačním centrem Nový Jičín. Více než 120 jejích účastníků mohlo po plenárním setkání s vystoupením expertů (H. Košťálové a M. Šlapala) navštívit 16 otevřených hodin v naprosté většině tříd naší školy a jejich následný rozbor a po obědě vzdělávací workshopy. Celá akce měla velmi pozitivní ohlas, ve zpětných vazbách se opakovala ocenění kvalitě práce naší škole.
Naše škola pokračovala v aktivní činnosti i v dalších projektech. Po celý rok se naši učitelé zapojovali do aktivit městského projektů Společná řešení pro lepší učení a Inovace na dosah. Dále jsme pokračovali ve spolupráci se SŠSaT v Karviné v projektu NatTech – Podpora přírodovědnému a technickému vzdělávání v Moravskoslezském kraji. Díky němu a také díky končícímu projektu Přírodní vědy pro každého a bez překážek vycestovali naši žáci na zajímavé exkurze.
Vedle nich jsme i letos realizovali systém výjezdů – žáci několika tříd 1. stupně absolvovali školy v přírodě (čtvrťáci s nácvikem lyžování), šesťáci prožili stmelovací kurz, sedmáci lyžařský kurz, osmáci turisticko-mediální kurz a deváťáci týdenní turisticko-poznávací výjezd spojený s plavbou po Berounce a návštěvou Prahy. Kromě toho byli osmáci a deváťáci i na vzdělávacím zájezdu do Vídně. Prváci zase jezdili v jednom březnovém týdnu lyžovat do Bukovce.
Školní rok 2014/2015 byl naplněný mnoha dalšími (vesměs tradičními) aktivitami: zorganizovali jsme charitativní jarmark, jehož výtěžek byl věnován našemu adoptovanému synu do Ugandy; projekt, v němž deváťáci učili žáky nižších ročníků, a spoustu dalších aktivit. Koncem školního roku jsme zorganizovali již 6. ročník charitativního koncertu Karvinské děti pomáhají a konec roku byl ve znamení přípravy absolventských prací deváťáků a jejich veřejných prezentací a obhajob.
Celou výroční zprávu si můžete přečíst v příloze.