Náš projekt v rámci programu EU peníze školám jsme úspěšně ukončili

29.7.2014 17:22

Cílem našeho projektu, který jsme nazvali Naše cesta k rozvoji gramotnosti,  bylo jeho prostřednictvím dosáhnout zlepšení úrovně čtenářské a matematické gramotnosti žáků naší školy. Výsledky  mezinárodních výzkumů TIMSS, PISA a PIRLS ukazují na to, že se celková úroveň dovedností českých žáků v těchto gramotnostech stále snižuje.  Jelikož tyto gramotnosti vnímáme jako základ celkové vzdělanosti, chceme jejich rozvojem dosáhnout zlepšení i celkových vzdělávacích výsledků našich žáků.

Čtenářskou gramotnost chápeme komplexně – tedy jako „celoživotně se rozvíjející vybavenost člověka vědomostmi, dovednostmi, schopnostmi, postoji a hodnotami potřebnými pro užívání všech druhů textů v různých individuálních a sociálních kontextech.“ (Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP 2010, str. 7) Proto její rozvoj v rámci hodin českého jazyka a literatury je průběžně propojován i s promyšlenými postupy k rozvoji čtenářství i v dalších (zejména naukových) předmětech.

Ani rozvoj matematické gramotnosti není záležitostí jednoho vzdělávacího oboru. I tady chceme v návaznosti na náš projekt rozvíjet matematické myšlení žáků (matematické uvažování, matematickou argumentaci, matematickou komunikaci, modelování, vymezování problémů a jejich řešení, užívání matematického jazyka a pomůcek a nástrojů) i v dalších předmětech.

Zlepšování úrovně žákovských dovedností v  oblastech čtenářské a matematické gramotnosti jsme zajistili individualizací výuky prostřednictvím dělení jedné hodiny čtení (a psaní) a jedné hodiny matematiky ve všech třídách 2. až 8. ročníku ve školních letech 2011/2012 a 2012/2013. V těchto půlených hodinách se příslušní vyučující zaměřili na individualizovaný rozvoj potřebných čtenářských a matematických dovedností a zlepšení postoje k čtenářství a matematice u všech žáků. Učitelé jsou pro tuto činnost vybaveni díky absolvování rozličných metodických školení (většina např. prošla dlouhodobým kurzem Čtením a psaním ke kritickému myšlení) a i v rámci tohoto projektu měli možnost tyto své učitelské kompetence skrze metodická vzdělávání a kurzy dále rozvíjet. Jak je u nás ve škole zvykem, využívali jsme i vzájemnou inspiraci a sdílení zkušeností, metod a strategií mezi jednotlivými učiteli formou vzájemných náslechů, reflexí těchto hodin a speciálně zaměřených porad. Pro rozvoj čtenářství jsme vyvinuli i dvě sady vzdělávacích materiálů - jednu pro český jazyk, druhou pro předmět člověk a jeho svět. Další sady (digitálních) učebních materiálů, pro výuku matematiky a fyziky (a také přírodopisu a volitelného předmětu webové prezentace) jsme připravili v rámci šablony pro ICT.

Důležitým předpokladem rozvoje obou gramotností, na něž se v projektu zaměřujeme, je vytvoření vhodných podmínek pro vzdělávání. I proto jsme z prostředků projektu pořídili nové učebnice pro český jazyk a matematiku, včetně interaktivních, zejména z nakladatelství Fraus, a začali vybavovat třídní knihovničky všech tříd vhodnou dětskou beletrií a populárně naučnou literaturou i s rozšířením knižního fondu ve školní knihovně. Z prostředků projektu jsme rovněž výrazně zlepšili vybavení pomůckami pro výuku matematiky a pořízením počítačů, tiskáren a dataprojektorů jsme dokončili aktuální vybavení školy moderní IT technikou.

Odkazy na jednotlivé materiály, které vznikly v rámci našeho projektu najdete tady.

Projekt sice na konci února 2014 skončil, ale naše úsilí směřující ke zkvalitnění gramotnosti našich žáků nepolevuje.

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies