Co je to PPRŠ a POPR?

19.4.2017 17:14

Od pololetí školního roku 2010/2011 si v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu vytváříme svůj "Projekt pedagogického rozvoje školy" (PPRŠ), kterým se řídíme v naší práci. Z tohoto PPRŠ  si každoročně naši pedagogové vyvozují své "plány osobního pedagogického rozvoje" (POPR)

Základní podobu našeho PPRŠ jsme začali vytvářet počátkem roku 2011, tedy po prvním půlroce naší aktivní činnosti v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu, kdy jsme se učili pracovat s rozmanitými formami podpory, jež nám tento projekt poskytuje. Při jeho přípravě jsme usilovali nejen o kvalitu samotného dokumentu, ale i o maximální spoluúčast všech pedagogů v procesu jeho tvorby tak, aby jeho konečnou podobu přijímali jako výsledek své vlastní práce, tedy ne jako něco vneseného do školy zvnějšku – z vedení projektu (případně od vedení školy), a aby se s ní na tomto základě vnitřně ztotožnili. Tuto zásadu (a to nejen při přípravě inovací tohoto projektu) stále dodržujeme.

V roce 2011/2012, kdy jsme pracovali v souladu s naším prvním PPRŠ, jsme naše aktivity realizovali v sedmi oblastech života školy (Výchova k zodpovědnosti, Plánované a realizované kurikulum, Čtenářská gramotnost, Rozvoj výuky anglického jazyka, Školní družina, Podpůrné aktivity ke zkvalitnění pedagogického procesu a Spolupráce s okolím školy).

Ve školním roce 2012/2013 jsme pokračovali v aktivitách v těchto oblastech a zároveň jsme se intenzívněji v naší činnosti zaměřili na oblast Plánované a realizované kurikulum, kde jsme usilovali o propojování práce se vzdělávacími cíli s předem definovanými důkazy o jejich plnění a jejich vyhodnocováním. Činnost pedagogů se proto hodně soustředila na sdílení v oborových skupinách, na práci oborových týmů, či společné i výběrové vzdělávání zaměřené na zvyšování efektivity výuky.

V dalším školním roce (2013/2014) jsme se vedle dalšího rozvoje v jednotlivých oblastech našeho PPRŠ a v jednotlivých vzdělávacích oborech intenzívněji věnovali společnému cíli týkajícímu se zkvalitňování procesů hodnocení, zejména formativního. Zároveň se ukázalo, že je při šíři naší činnosti obtížné zachytit komplexně vše, co v projektu Pomáháme školám k úspěchu činíme, a proto jsme vedle komplexní verze PPRŠ připravili i verzi užší – akční, která obsahovala pouze nejdůležitější cíle a prostředky.

V tomto trendu zpřesňování PPRŠ jsme pokračovali i v roce 2014/2015, kdy jsme se pokusili zvýšit přehlednost našeho PPRŠ, a zejména jeho reálnost a akčnost tím, že jsme ke každé jeho oblasti vytýčili pouze jeden hlavní cíl. Tímto krokem jsme ještě více zaměřili naši hlavní pozornost na aktivity, které mohou nejvíce přinášet potřebné pokroky. Zároveň jsme přijali druhý, doprovodný dokument s názvem Cíle PPRŠ od roku 2011 a autoevaluace jejich plnění a práce školy, jehož prostřednictvím jsme zachytili kontinuitu všech PPRŠ vzniklých v průběhu ostré fáze projektu a zároveň nám byl pomocníkem celkové evaluace výsledků projektu v naší škole. Tento PPRŠ byl posledním plánem v tzv. ostré fázi  realizace projektu Pomáháme školám k úspěchu.

My však pokračujeme dál!

Projekt pedagogického rozvoje školy na rok 2015/20156 obsahoval 4 hlavní kapitoly: Škola - místo rozvoje žáků i učitelů, kde jsme se zaměřili na cíle z oblasti kultury školy, rozvoje kompetencí pedagogů i dalšího rozvioje ve výchově k zodpovědnosti žáků, zlepšování jejich vzájemných vztahů i jejich kázně. Další kapitola nazvaná Prioritní oblasti rozvoje školy řešila naše úkoly při rozvoji čtenářské gramotnosti, jazykové gramotnosti v anglilčtině, matematické gramotnosti, badatelsky orientované výuky a rozvoji školní družiny.  Třetí kapitola Centrum pedagogické inspirace se zabývala úkoly v šíření našich zkušeností a know how, které jsme v projektu Pomáhíáme školám k úspěchu prozatím získali, a poslední kapitola Spolupráce s okolím školy se zabývala spoluprací s mateřskými školami, s rodičovskou veřejností a s dalšími školami v síti škol projektu.

Úkoly podobného charakteru ve stejných oblastech stanovil i náš další projekt pedagogického rozvoje na rok 2016/2017.

Příprava každoročně inovovaných projektů pedagogického rozvoje nás naučila svou činnost pravidelně vyhodnocovat a na základě této roční evaluace pak stanovovat a zpřesňovat další cíle na cestě ke kvalitnější škole.

Na základě projektu si všichni pedagogové školy vytvářejí každý rok své vlastní plány osobního pedagogického rozvoje. I jejich plnění na konci školního roku pedagogové společně s ředitelem školy vyhodnocují tak, aby si mohli vytvořit pro další rok nové náročnější cíle.

Hlavním cílem všeho našeho úsilí je vybudování skutečně dobré školy, kde se bude každý žák učit s radostí a dosahovat co nejlepších výsledků.

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies