Čtvrtý rok projektu v naší škole

30.7.2014 18:32

Ve školním roce 2013/2014 pokračovala již čtvrtým rokem naše činnost v projektu Pomáháme školám k úspěchu, v němž je naše škola jeho škola pilotní.

Celý letošní školní rok jsme zahájili třídenním výjezdem celého pedagogického sboru ve dnech 26. až 28. srpna 2013. V hotelu Jana v Přerově jsme společně s pedagogy dalších tří škol, které jsou zapojeny do projektu jako jeho modelové školy (ZŠ Praha – Kunratice, ZŠ Horka nad Moravou a ZŠ Zdice) absolvovali zajímavý program plný sdílení nápadů a zkušeností i pracovních workshopů. První den setkání byl věnován úvodní přednášce o významu hodnocení a předávání zkušeností učitelů v malých týmech složených ze zástupců všech zúčastněných škol. V druhém dni absolvovali účastníci různé dílny k tematice hodnocení a posléze se věnovali rozborům videonahrávek z výuky. K večeru se konala oborová sdílení napříč školami. Dopoledne třetího dne, jež bylo věnováno jednotlivým sborovnám, jsme využili k reflexi proběhnuvších aktivit, k přijetí inovovaného projektu pedagogického rozvoje a k plánování našeho dalšího rozvoje. Program všech tří dnů byl obohacen o společné relaxační aktivity a byl plný i neformálních sdílení mezi pedagogy.

Problematice hodnocení, zejména formativního, která byla na výjezdu teoreticky otevřena, jsme se pak věnovali v průběhu celého školního roku. Všichni učitelé měli povinnost zařadit do svého ročního plánu osobního pedagogického rozvoje jeden cíl směřující k této oblasti, v průběhu roku připravovali hodiny s využitím formativního hodnocení, na něž zvali své kolegy a členy vedení školy a jež i společně sdíleli na společných workshopech v říjnu 2013 a v lednu 2014.

Projektu pedagogického rozvoje školy (PPRŠ) ovšem obsahoval i jiné cíle a aktivity. Vše jsme průběžně vyhodnocovali ve zprávách, které se pak staly podkladem pro vytvoření jeho další – již čtvrté verze. Tu jsme začali systematičtěji zpracovávat od počátku března 2013, kdy jsme vytvořili nejdříve individuálně SWOT práce školy, kterou jsme pak v dubnovém „dni pro rozvoj školy“ zobecnili. Podobným způsobem byla specializovanými týmy vytvořena SWOT analýza několika rozvojových oblastí – výchova žáků k zodpovědnosti, rozvoj čtenářství, rozvoj matematické gramotnosti, rozvoj badatelství, rozvoj v oblasti výuky angličtině a rozvoj školní družiny – jež pak byla doplněna o analýzu (s)plnění cílů minulých PPRŠ v těchto oblastech. Na základě této evaluace byly vytýčeny pro všechny tyto oblasti reálné cíle pro příští školní rok.

Na PPRŠ byly navázány i plány osobního pedagogického rozvoje (POPR), v nichž si jednotliví pedagogové definovali cíle v oblasti svého profesního rozvoje i podporu, již k jejich splnění potřebují. Plnění cílů pak bylo předmětem (sebe)hodnotících rozhovorů s ředitelem školy na konci školního roku, kde pedagogové i s pomocí svých elektronických portfolií dokladovali, jak se jim jejich cíle (po)dařilo (s)plnit. Zároveň to byl první krok k tvorbě nových POPR, které budou přijaty na počátku roku 2014/2015.

Plnění POPR úzce souviselo s dalším vzděláváním pedagogů, které bylo z velké části umožněno díky finanční podpoře z projektu. Ovšem důležitou součástí podpory pedagogům byla i podpora pedagogické konzultantky, která byla ve škole dva až tři dny v týdnu k dispozici všem pedagogům školy. V její podpůrné činnosti jí napomáhaly tři interní mentorky, které měly pro tuto činnost vytvořeny podmínky snížením učitelského úvazku. Všechny čtyři se na počátku školního roku orientovaly na pomoc učitelům při přípravě jejich POPR a pak i na jejich samotnou realizaci.

I letos jsme využívali k individualizaci výuky spolupráci dvou pedagogů ve výuce. Kromě asistentky pedagoga v II. A k integrované žákyni se zbytky zraku placené z větší části ze státních prostředků vykonávalo činnost párové učitelky (resp. absolventky pedagogické fakulty pracující ve školství 1. rokem činnost asistentky pedagoga, které tedy pracovaly prioritně podle pokynů učitelů, jimž pomáhaly při individualizaci výuky péčí o výuku jednotlivců nebo skupin žáků) sedm pedagožek.

Významnou součástí realizace projektu byl i letos systém vzájemných náslechů. Společnou dohodou bylo, že každý pedagog školy připraví pro své kolegy minimálně dvě náslechové hodiny, ať už ve formě otevřené hodiny s ukázkou nového didaktického postupu pro více kolegů (případně i z jiných škol), nebo formou vzájemných náslechů v menší, zpravidla tříčlenné skupince učitelů. Učitelé si častěji poskytovali vzájemně své materiály.

Učitelé 1. stupně systematicky pracovali s týdenními plány, které byly zveřejňovány na třídních webových stránkách, jež jsou součástí školního webu, druhostupňoví učitelé tam zveřejňovali dlouhodobější plány a zadání některých projektů.

V listopadu jsme připravili dvoudenní setkání s celým sborem (23 pedagogů) ZŠ a MŠ Šromotovo Hranice, jedné ze tří nových škol projektu, které pilotují možnost síťování škol. Připravili jsme pro ně v prvním dnu jejich návštěvy prezentaci a prohlídku naší školy a poté dvě dílny – k výchově k zodpovědnosti a k hodnocení. Program návštěvy vyvrcholil v pátek 15. 11. hospitacemi ve dvou časových vlnách, vždy se sedmi možnostmi, z nichž si hosté vybírali podle svého přání. Po všech hodinách následovaly reflexe vedené samotnými vyučujícími. Potom následovalo oborové sdílení a po obědě závěrečná zpětná vazba.

Zástupci pedagogů všech sedmi projektových škol (čtyř modelových, včetně naší, a tří pilotujících možnosti sítě) se pak setkali na počátku ledna v Pardubicích, kde se jednak vzájemně představili, jednak se účastnili nejrůznějších aktivit, jednak plánovali další aktivity v rámci této sítě. Na základě tohoto plánu jsme pak u nás ve škole ještě jednou přivítali reprezentanty ZŠ v Hranicích a poté i ze ZŠ Horka nad Moravou, kteří prezentovali své priority a cíle, a naopak naši pedagogové navštívili ZŠ v Horce.

Na setkání zástupců všech sedmi projektových škol v Pardubicích ihned navazovalo dvoudenní sdílení vedení čtyř projektových škol, kde si účastníci předávali své zkušenosti s evaluací, s prací interních mentorů a se zapojením škol do dalších projektů a přemýšleli nad možnostmi a formami dalších sdílecích meziškolních aktivit.

Další dvoudenní sdílení týmů projektových škol se týkalo práce s profesním rámcem učitelské práce, kde týmy čtyř projektových škol prezentovali, jak pracovali s profesním rámcem ISSA Kompetentní učitel 21. století, který jsme dali na počátku roku k dispozici našim učitelům jako podpůrný materiál při přípravě jejich POPR a po té jsme s ním pracovali méně, a to i z důvodu, že oblast formativního hodnocení, na niž jsme letos zaměřili naši pozornost, není v tomto rámci zpracována způsobem, který by vyhovoval našim vysokým požadavkům.

Projektová podpora směřuje i do dalších součástí činnosti školy (objeví se v dalších kapitolách), nejdůležitější je ovšem v jejím cílení na vzdělávací výsledky našich žáků.

 

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies