Třída 9. B - Ukončena 2020

AJ - májová

8.5.2020 17:12 / Kateřina Czyžová

od 8.5.2020

... a už je to tady zase ;-)

V následujícím období budeme pracovat s "trpným rodem" - Passive Voice. S tímto gramatickým jevem jste se už jistě setkali v češtině. V angličtině se používá mnohem častěji (především tehdy, když je děj důležitější než jeho původce). Ve větách v rodě činném (active sentence) dodržujeme slovosled SUBJECT - VERB - OBJECT - ... (podmět - přísudek - předmět - ...), říkáme, že "někdo dělá něco" např. "Peter writes the letter." - "Petr píše dopis.". V rodě trpném to funguje trochu jinak. Většinou předmět z věty v rodě činném (v našem případě "dopis") se stává podmětem věty v rodě trpném. Pojďme to hned zkusit s Petrem a dopisem. Věta v rodě trpném (passive sentence) říká, že "Dopis je napsán Petrem." - "The letter is written by Peter." Říkáme tedy, že "něco je/bylo/bude děláno někým". Slovosled věty v trpném rodě můžeme zapsat ve schématu SUBJECT - VERB - (by) AGENT (podmět - přísudek - (předložka "by") původce děje), kdy ovšem původce děje nemusí být nutně vyjádřen, v trpném rodě je důležitější děj samotný. Začneme trpným rodem v čase přítomném (Passive Voice: Present), budeme tedy říkat, že "něco/nějaké věci - je/jsou děláno/y - někým". Stavba věty bude vypadat následovně: SUBJECT - TO BE (am/is/are, ´m not/isn´t/aren´t) - PAST PARTICIPLE (-ed/3rd form of I.V.) - (by) AGENT (podmět/kdo, co - tvar slovesa "být" v přítomném čase - příčestí trpné tzn. významové sloveso s koncovkou -ed u sloves pravidelných nebo 3. tvar sloves nepravidelných - "by" a původce děje/kdo). Takhle to možná vypadá příšerně, ale musela jsem to aspoň zkusit, třeba to někomu z vás touto cestou pomůže k pochopení. 

- B 72/5.1-5.5 (vysvětlení a tabulky v češtině k porozumění, jak poskládat "trpnou" větu - kladnou, zápornou, otázku, krátkou odpověď)

- B 57/4a (doplň trpnou větu z textu; porovnej obě věty/jejich význam); 4b,c (najdi jednotlivé části/větné členy v obou větách); 4d (doplň věty podle textu a přelož je); 5a (výběrem z nabídky doplň pravidlo, jak se tvoří věta v trpném rodě); vše na fólii

- B 57/5b (najdi v textu další věty v trpném rodě, 2 z nich zapiš do sešitu); 6 (uvedené věty v rodě činném přepiš do sešitu jako věty v rodě trpném; pracuj podle modrého vzoru; nejprve najdi předmět, který se stane podmětem nové věty tzn. že nová věta jím bude začínat, zvol správný tvar slovesa "být", pokračuj příčestím trpným (-ed nebo 3. tvar I.V.), přidej "by" a nakonec původce děje/toho, kým je děj vykonáván/podmět z činné věty; tvá nová věta musí mít stejný význam jako věta původní)

- WB 44/3 (napiš věty v trpném rodě o tom, co se děje na obrázcích; použij slova z nabídky; pracuj podle vzoru)

- WB 45/4 (doplň do textu slovesa z nabídky v trpném rodě tj. sloveso "být" ve správném tvaru a příčestí trpné), 6 (nějací lidé tvoří webovky o životním prostředí; napiš kdo co dělá; pracuj tak, že změníš uvedené věty v rodě činném na věty v rodě trpném)  

- video k vysvětlení 

- soubory v příloze passive voice1,2 (pomůcka)

- prezentace v příloze k procvičování

- video k procvičování

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies