2010/2011

30.7.2011 13:30

V nové škole nově,

aneb školní rok 2010/2011 na Mendelce

(448 žáků v 18 třídách)

V nové škole? Co je to za nesmysl! Vždyť Mendelka tu stojí již 44 let!

Ale letos od počátku školního roku vypadala jinak než v těch letech předchozích! Vždyť po rekonstrukci a modernizaci včleněné do Integrovaného programu rozvoje města (hrazeného z  Regionálního operačního programu, tedy z prostředků Evropské unie, a z prostředků města Karviné) má naše škola nový plášť – nové střechy, nová okna, nové – pěkně barevné – fasády, a navíc přistavenou tělocvičnu a u jednoho pavilonu jedno patro, kde jsou 4 menší jazykové učebny, dvě z nich se sluchátkovou soupravou. Ovšem jazykové učebny nejsou jedinými odbornými učebnami, které jsou nově vybavené. Na hlavním pavilonu najdete novou odbornou učebnu chemie a fyziky, novou počítačovou učebnu (ta nevznikla v rámci výše jmenovaného projektu, ale jako výstup dalšího městského projektu Karvinský informační systém), učebnu hudební výchovy a v přízemí pak moderně vybavenou cvičnou kuchyňku, zvětšenou učebnu výtvarné výchovy, vedle ní malou keramickou dílnu a pak klasické dílny. Další odborné učebny jsou umístěny v přízemí pavilonu tříd druhého stupně: najdete tu učebnu volných aktivit sloužící k aktivitám dramatické výchovy a k organizaci dílen čtení, žákovskou knihovnu, která teď čeká na zakoupení nových knih, a učebnu multimediální, již jsme v průběhu roku mimo běžné vyučování používali i k pronájmu pro vzdělávací akce určené učitelům z celé Karviné. A to není ještě všechno! V prostoru u nové tělocvičny je vybudován školní bufet, resp. prodejna, u níž mají žáci příjemné posezení na barevných koženkových lavičkách, kde mohou číst zprávy na elektronickém informačním panelu (zakoupeném ze sponzorských peněz). A mimo hlavní projekt byly vyměněny staré šatnové kóje za nové barevné šatny, kde má svou skříňku každý žák od 4. ročníku výše. A k tomu v každé kmenové učebně (no, ne v každé, dvě jsou prozatím výjimkou) máme interaktivní tabuli s diaprojektorem a počítačem.

Aha, tak z toho vyplývá to nově, že? Ano, je pravda, že takové vybavení se i nově využívá. Nové technologie vyžadují jiné přístupy, taky jsme se kvůli tomu dost školili.

Ale to „nově“ jsme mysleli jinak. Od počátku školního roku jsme totiž spolu se Základní školou v Praze – Kunraticích jednou ze dvou pilotních škol projektu Pomáháme školám k úspěchu organizovaného stejnojmennou o.p.s. a financovaného THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, což je rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových. Cílem projektu je dosáhnout toho, aby se žáci naší školy naučili co nejlépe se učit a aby při tom dosahovali co nejlepších výsledků. Poskytovaná projektová podpora je od počátku roku koordinována zkušenou konzultantkou, jež všem pedagogům školy pomáhá v jejich práci (radí jim, konzultuje s nimi, koučuje je) dva, někdy i tři dny v každém týdnu. Novinkou jsou rovněž čtyři asistentky pedagoga (s polovičním úvazkem) – tři z nich s vysokoškolským vzděláním, které se od počátku školního roku velmi rychle zapojily do přímé práce ve třídách, kde pomáhají učitelům při individualizaci výuky. Vedle této personální podpory a podpory materiální (každý pedagog školy dostal jako součást tzv. učitelských kufříků potřebný spotřební materiál a také mu byl zapůjčen notebook) přišel projekt s významnou pomocí metodickou.

Celý pedagogický sbor se účastnil v přípravném týdnu roku 2010/2011 úvodního třídenního výjezdu a posléze dvou dvoudenních seminářů k typologii MBTI a jejímu využití ve výuce. Toto vzdělávání i podněty ze čtyř společných jednání týmů naší a spřátelené školy v Praze – Kunraticích vedly k nastartování intenzívního pedagogického sdílení uvnitř školy – učitelé se začali mnohem více než v minulých letech vzájemně navštěvovat ve svých hodinách, proběhlo i několik otevřených hodin, na nichž jsme mohli sledovat a poté reflektovat efektivní pedagogické postupy. V druhé polovině roku se pak celý sbor velmi aktivně zapojil do společné přípravy Projektu pedagogického rozvoje školy, v němž formuloval pedagogické cíle školy pro nejbližší období s výhledem do ukončení projektu v roce 2014/2015. A to je všechno nové!

Jinak jsme samozřejmě pracovali „běžným“ mendeláckým způsobem.

Pro širokou rodičovskou veřejnost a bývalé pracovníky i žáky školy, kteří se nemohli účastnit slavnostního otevření školy, jsme zorganizovali Den otevřených dveří, při němž si mohli všichni hosté prohlédnout „novou“ školu, zapojit se do zajímavých aktivit, které pro ně byly připraveny v jednotlivých odborných učebnách, a také shlédnout kulturní program v nové (druhé) tělocvičně.

Spolupráce s naší partnerskou projektovou základní školou z Kunratic přinesla i vzájemné návštěvy týmů škol v rámci projektu Cesta ke kvalitě, které byly zaměřeny na vzájemné sdílení postupů a inspiraci v oblasti autoevaulace školy. Druhým rokem jsme pokračovali v městském projektu Cizí jazyky – otevřené dveře do Evropské unie, díky němuž vycestovalo 9 našich žáků do Berlína a 6 do Anglie. Po prosincové návštěvě skupiny našich učitelů a žáků v německé Gotze jsme byli v dubnu hostiteli učitelům a žákům z partnerských škol Hurbanova ve slovenském Martině a Lucase Cranacha v německé Gotze v projektu Comenius – Fit pro Evropu.

Uběhlý školní rok byl naplněný i dalšími aktivitami. V listopadu jsme zorganizovali již tradiční charitativní jarmark, jehož výtěžek byl věnován našemu adoptovanému synu do Ugandy. Počátkem prosince jsme byli organizátory celostátního setkání škol podporujících zdraví Učíme se navzájem, které bylo ve zpětných vazbách účastníků vysoce oceněno. V únoru se u nás konala okresní žákovská konference na téma Holocaust a jeho odkaz zakončená hodinami vedenými žáky našich devátých tříd. Na konci května jsme pak byli hlavními iniciátory a organizátory charitativní akademie, v níž pod názvem Karvinské děti pomáhají vystoupili zástupci naprosté většiny karvinských základních škol. Výtěžek této akce putoval za dvěma potřebnými karvinskými dětmi, které vybrali žáci zúčastněných škol.

A to jsme nevyjmenovali vše! Prostě „v nové škole nově“ a přitom na plné obrátky.

 

červenec 2011, Mgr. Bohumil Zmrzlík

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies