2011/2012

1.8.2012 15:23

Začínáme plnit náš PPRŠ, aneb školní rok 2011 – 2012 na Mendelce

Začínáme plnit náš PPRŠ,

aneb školní rok 2011 – 2012 na Mendelce

(437 žáků v 18 třídách)

 

PPRŠ? Co to je? Co to znamená.

Jde o projekt pedagogického rozvoje školy, který jsme na počátku roku přijali v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu, který iniciovala a financuje THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových. Zaměřili jsme se  v něm na rozvoj několika oblastí: výchovy k zodpovědnosti, plánovaného a realizovaného kurikula, anglického jazyka, čtenářské gramotnosti a školní družiny.

Využívali jsme při tom podpory ze strany zkušené pedagogické konzultantky, která byla ve škole dva až tři dny v týdnu. Učitelé však nově mohli využívat i interní podporu, kterou jim začala poskytovat koordinátorka školního vzdělávacího programu, která k tomu měla vytvořeny vhodné podmínky, poněvadž díky projektu měla snížený svůj učitelský úvazek. V průběhu roku se navíc rozvinula i vzájemná podpora pedagogů prostřednictvím vzájemných náslechů v minitýmech (většinou trojicích pedagogů) a prostřednictvím otevřených hodin, na něž pozvalo své kolegy několik učitelů, když jim byli schopni nabídnout výuku s inspirativními efektivními pedagogickými postupy. Kvalitní individualizaci výuky napomáhala i hojně využívaná spolupráce dvou pedagogů (buď formou asistentské výpomoci či párové výuky).

Vítanou posilou výchovné práci školy se stala nová školní psycholožka, která od druhého pololetí školního roku pracovala ve škole na plný úvazek (k půlúvazku hrazeného z projektu Pomáháme školám k úspěchu přidala půlúvazek zajištěný z projektu Rozvoj a metodická podpora školních a školských poradenských služeb – VIP III organizovaného Institutem pedagogicko psychologického poradenství). Školní psycholožka společně s výchovnou poradkyní, metodičkou prevence a koordinátorkou pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami začala připravovat činnost školního poradenského pracoviště, která začne pracovat v příštím školním roce.

V rámci projektu jsme dále rozvíjeli naši spolupráci s druhou pilotní projektovou školou ZŠ Praha – Kunratice, s níž jsme absolvovali v přípravném týdnu společný třídenní výjezd a pak realizovali čtyři dvoudenní sdílení (dvakrát v Praze a dvakrát v Karviné), a na konci školního roku jsme ve škole přivítali tým pedagogů z nové projektové školy v Horce nad Moravou.

Projektem pedagogického rozvoje školy byly úzce propojeny i plány osobního pedagogického rozvoje, které si vytvářeli a podle kterých po celý rok pracovali všichni pedagogové školy. Jejich plnění bylo na konci školního roku předmětem hodnotících rozhovorů s ředitelem školy.

Profesnímu rozvoji pedagogů napomohly i dva dvoudenní celoškolní semináře – jeden z nich věnovaný pravidlům efektivní komunikace, druhý cílům, obsahu a metodám osobnostní a sociální výchovy. Možnosti OSV s použitím symetrické komunikace pak byly zájemcům modelovány v náslechových hodinách, které vedli lektoři těchto seminářů. Kromě těchto celoškolních seminářů se mnozí pedagogové účastnili řady dalších vzdělávacích akcí, z nichž některé proběhly přímo v naší škole.

Mnohé z nich se konaly v rámci projektu Podpora poradců pro implementaci kurikula realizovaného Krajským vzdělávacím a informačním centrem Nový Jičín. Naší aktivní účastí v tomto projektu jsme chtěli posílit a zkvalitnit aktivity, na které se škola v tomto roce zaměřila. S takto cíleným vytvářením synergie jsme přistupovali i k dalším projektům. Zejména na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti je zaměřen projekt Naše cesta k rozvoji gramotnosti, který jsme v rámci programu MŠMT EU peníze do škol realizovali prvním rokem. Ke konci školního roku začali aktivně pracovat tři naše učitelky v městském projektu Přírodní vědy pro každého a bez překážek. Naopak další městský projekt Cizí jazyky – otevřené dveře do Evropské unie byl letos úspěšně zakončen.

Uběhlý školní rok byl naplněný i dalšími aktivitami. V dubnu škola připomněla 45 let své existence velmi zdařilou slavnostní školní akademií, na Den dětí jsme pak byli hlavními organizátory charitativního koncertu, v němž pod názvem Karvinské děti pomáhají vystoupili zástupci karvinských základních a středních škol. Výtěžek této akce putoval za dvěma potřebnými dětmi z našeho okresu.

Kromě toho jsme zorganizovali již tradiční charitativní jarmark, jehož výtěžek byl věnován našemu adoptovanému synu do Ugandy. Společně s Krajským vzdělávacím a informačním centrem jsme byli organizátory regionálního setkání škol Didactica Magna, kde byli lektory i naši pedagogové.

V průběhu roku jsme pokračovali v realizaci systému výjezdů žáků 2. stupně (např. naši deváťáci navštívili Rakousko - na fotce), žáci 1. stupně absolvovali tři školy v přírodě. Zorganizovali jsme spoustu dalších celoškolních projektů a akcí. Konec roku byl pak ve znamení přípravy absolventských prací deváťáků a jejich veřejných prezentací a obhajob.

Všechny tyto aktivity prokázaly, že je ve škole velmi tvořivý a pracovitý pedagogický sbor, který je schopen dosahovat ve své práci výborných výsledků.

 

srpen 2012, Mgr. Bohumil Zmrzlík

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies