Čím mohou být motivováni učitelé?

13.12.2012 20:26

V druhém dílu ředitelské diskuse, do níž se svými kolegy přispívá v časopisu Moderní vyučování i ředitel naší školy Mgr. Bohumil Zmrzlík, hledali její účastníci odpověď na otázku Jak můžeme své učitele motivovat. Diskuse byla zveřejněna v listopadovém a prosincovém čísle časopisu  v roce 2012.

Diskusi nastartovali Hana Kasíková a Josef Valenta z filozofické fakulty Karlovy univerzity, kteří v úvodu mluvili i o učitelce Elvíře, která má čas a sílu na činnosti navíc jen díky tomu, že má "za manžela místního velkouzenáře".

Text jeho příspěvku, jehož rozsah byl limitován požadovaným počtem znaků,  si můžete přečíst tady

Jak motivovat? Sebelepší kritéria pro udělování odměn a osobních příplatků nefungují, když odměny a osobní příplatky není z čeho vyplácet. A tak nás dnes může utěšovat ověřený fakt, že vnější motivace vlastně stejně nefunguje.

Co tedy motivuje? 

Když cítím smysl své práce.

Při přemýšlení nad smyslem ve škole nám může pomoci návrat k původu slov: Podporujeme svým vyučováním učení žáků? Používáme porady k tomu, abychom se poradili?  Scházejí se naše metodické orgány, aby diskutovaly nad vhodným způsobem (metodou) výuky? A je ředitel (bohužel i tato „etymologie“ je pořád poučná) ten, kdo kromě řízení i ředí? Ředí to, co nemá smysl a co často přichází do škol zvenčí?

Neboť smysl se snoubí s autonomií. Pouze to, co jsme uznali za smysluplné my sami, má sílu s námi pohnout. Sebelepší vnější nápad, pokud jej nezvnitřníme, nemůže motivovat, nemůže přinášet výsledky. 

Smysl a autonomie: když dělám to, co jsem sám uznal za smysluplné, usiluji o co nejlepší výsledek. Dávám se na nikdy nekončící cestu za mistrovstvím. A pokud na této cestě začne ve škole spolupracovat více kantorů, je vyhráno.

Smysl, autonomie, mistrovství, sounáležitost, to jsou čtyři pilíře motivace, která funguje. Jak jednoduché!

Jenže pozor!  Ono to platí pouze pro ty, kteří mají zajištěny své potřeby. Potřeby živitelů rodin, potřeby střední vrstvy, kam učitelé určitě patří. A tak se stejně vracíme k řešení s partnery „velkouzenáři“ z úvodu naší diskuse. Nebo že by nás zachránili moudří a zodpovědní politici?  Ty stačí jen zvolit. Teda asi nejdříve najít. …

 

 

 

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies